W przypadku wszystkich wymienionych instytucji był to pierwszy lub pierwszy w tak dużym zakresie kontakt z uczniami SP81. Ich przedstawiciele mieli szansę w praktyce sprawdzić skuteczność swoich propozycji edukacyjnych, zobaczyć je oczyma bardzo wymagających odbiorców – dzieci, i zebrać materiał, na bazie którego mogli zmodyfikować swoje oferty edukacyjne, ale też wejść w rolę edukowanego!
Po spacerach i lekcjach historycznych przyszedł czas na... Uczniowie SP81 zaprosili historyków, kustoszy, przewodników do wzięcia udziału w przygotowanej przez siebie grze terenowej po dawnym terenie obozu (gra terenowa jest pomysłem SP81 na niekonwencjonalny przekaz wiedzy historycznej o obozie), której celem był przekaz wiedzy na temat obozu przy ulicy Przemysłowej. Okazało się, że przed specjalistami zostało postawione niełatwe (ale i aktywizujące, i inspirujące!) zadanie.
Prowadząc grę terenową po dawnym terenie obozu i oprowadzając po szkolnej Izbie Pamięci, dzieci edukowały specjalistów znających historię dziecięcego obozu, ale też nie wiedzących o istnieniu obozu swoich rówieśników i dorosłych - np. studentki UŁ. Dodatkowo Uniwersytet Łódzki wraz z SP81 zorganizował warsztaty i wizyty studyjne, w których wzięli udział uczniowie i nauczyciele SP81 oraz studentki 3. roku Pedagogiki w zakresie opieki i terapii pedagogicznej oraz Edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego. W ten sposób SP81 zdobyła kolejnego sprzymierzeńca pamięci o dziecięcym obozie.